Notes jurídiques pràctiques - Novembre 2024
1.- Nova moratòria per als afectats per la DANA
S'adjunta ( AQUÍ ) enllaç a un article del bloc de la notaria, on es fa referència a la nova moratòria per a préstecs titularitat d'afectats per la DANA .
Mesura aprovada pel Reial decret llei 6/2024 ( AQUÍ es pot consultar) que preveu l'establiment d'una moratòria , aplicable a préstecs hipotecaris i sense garantia hipotecària, que siguin titularitat de persones afectades per la DANA, de 3 mesos de principal i interessos, i de 9 mesos addicionals de suspensió de la devolució del principal. Per conèixer els detalls de la mesura, potencials beneficiaris, requisits, procediment de sol·licitud, etc., consulteu l'article del bloc indicat.
2.- A l'escriptura de declaració d'unipersonalitat d'una societat, per a la seva inscripció, no cal acreditar prèviament la seva presentació a efectes de liquidació de l'ITPAJD
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 16 d'octubre de 2024 (BOE de 21 de novembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una escriptura d'elevació d'acords socials, a la qual, entre d'altres qüestions, es declara la unipersonalitat d'una SL. Presentada a inscripció, aquesta és qualificada negativament pel Registrador, al·legant que per a la qualificació i inscripció cal acreditar la presentació del document a l'efecte de la liquidació de l'ITPAJD (modalitat operacions societàries).
Presentat el corresponent recurs pel Notari autoritzant, la DG s'alinea amb aquest, resolent que en el cas concret d'aquest expedient es pot entendre no exigible el requisit de la presentació prèvia a l'oficina liquidadora de l'ITP , ja que del document presentat no sembla deduir-se lexistència de cap acte subjecte a cap de les tres modalitats impositives que regula la Llei de lITPAJD.
3.- Acta notarial de Junta És necessari que el requeriment del soci sigui notificat fefaentment a l'administrador.
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 17 d'octubre de 2024 (BOE de 21 de novembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una acta notarial de junta general , a la qual, el soci propietari del 25% d'una SL sol·licita l'assistència de notari a la propera junta general de la societat. A aquest efecte, realitza el requeriment en un notari de Vigo, el qual sol·licita l'auxili d'un altre notari, amb plaça a la localitat on té la seu social la SL en qüestió, perquè realitzi el requeriment corresponent. Això no obstant, quan es presenta l'acta al Registre Mercantil, no consta haver rebut la contestació de la notaria requerida per realitzar la notificació, conforme l'acta ha estat o no lliurada .
La Registradora mercantil denega la inscripció sol·licitada, criteri que és confirmat fet i fet per la DG, ja que a l'acta no consta el lliurament fefaent del requeriment notarial als administradors de la societat (per assegurar així que n'han tingut coneixement), de manera que, en aquests casos, cal acreditar que l'òrgan d'administració ha rebut el requeriment notarial on el soci sol·licita la presència de notari a la junta general de la companyia.
4.- Últims dies per aprofitar les mesures del Codi de Bones Pràctiques de 2022 per alleujar la pujada dels tipus d'interès
Es recorda que, en pocs dies, és a dir, a finals de desembre d'aquest any , finalitza el termini concedit pel Reial decret llei 19/2022, pel qual es va establir un Codi de Bones Pràctiques per alleujar la pujada de tipus de interès (que permet a deutors amb problemes per pagar els seus préstecs aconseguir una ampliació del termini de devolució del seu préstec, o una novació de tipus variable a tipus fix , entre d'altres qüestions).
Per a més detall de les mesures, els seus potencials beneficiaris, i els requisits necessaris, ( AQUÍ ) s'enllaça un article del nostre bloc que es va publicar al seu moment, on s'exposen totes aquestes qüestions.
5.- Retribució variable dels administradors. Cal fixar a la clàusula estatutària la concreció dels paràmetres o indicadors de referència que es prendran com a referència per determinar-la
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 21 d'octubre de 2024 (BOE de 21 de novembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una escriptura d'elevació a públic d'acords socials , entre els quals, hi ha la clàusula estatutària de retribució dels administradors . En aquesta clàusula, es preveu la possibilitat de percebre “una retribució variable segons indicadors o paràmetres generals de referència”, sense especificar quins són aquests .
La Registradora Mercantil denega la inscripció per aquest motiu (a l'empara de l'art. 217 LSC), criteri que és confirmat per la DG, resolent en definitiva que en establir-se la possibilitat de percebre retribució variable, cal detallar expressament quins són els indicadors o paràmetres que permetran concretar-la , si bé han de ser interpretats de manera flexible .
6.- La modificació del títol constitutiu de la propietat horitzontal requereix el consentiment dels propietaris que ho eren en adoptar l'acord i, també, dels que ho siguin en presentar a inscripció el document al Registre de la Propietat
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 2 de setembre de 2024 (BOE de 6 de novembre de 2024), a la Direcció General ens recorda que, en el marc d'una propietat horitzontal, per aconseguir la modificació del títol constitutiu, es requereix el consentiment dels propietaris que ho eren a la data d'adopció de l'acord i, així mateix, dels que en siguin titulars registrals en la data en què aquest document hagi d'accedir al Registre de la Propietat .
7.- Retribució del consell dadministració amb funcions executives. Competència de la junta general per determinar-la
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 21 d'octubre de 2024 (BOE de 21 de novembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una escriptura de modificació d'estatuts socials d'una SA, en la qual es modifica larticle dels seus estatuts relatiu a la retribució de lòrgan dadministració. En el nou redactat, es determina que, per al cas dels membres del consell d'administració amb funcions executives , la seva remuneració serà determinada per la Junta General sobre la base d' un o més dels conceptes que es detallen al precepte estatutari (una assignació fixa, dietes, retribució variable, etc.).
La Registradora Mercantil denega la inscripció al·legant que el precepte infringeix l'art. 217 LSC, ja que no determina el sistema de retribució, sinó que deixa a l'arbitri de la junta general l'elecció d'algun o diversos dels previstos als estatuts.
Presentat el corresponent Recurs, la Direcció General revoca la nota de qualificació, resolent que la clàusula en qüestió no deixa a l'arbitri de la junta general l'elecció d'algun o diversos dels previstos als estatuts per als administradors, sinó que es limita a establir únicament respecte de la remuneració prevista per a membres del consell d'administració a què s'hagin atribuït funcions executives que els conceptes retributius que percebran anualment aquests administradors seran determinats per la junta general i consistiran en un o diversos dels que s'especifiquen , cosa que està admesa pel Centre Directiu d'acord amb el que estableixen els articles 217 i 249LSC.
8.- Opció de compra i notificacions entre optant i concedent. Molt de compte a com es realitzen les notificacions per via notarial
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 22 d'octubre de 2024 (BOE de 21 de novembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una escriptura de cancel·lació d'opció de compra . El suposat part d'una escriptura opció de compra inscrita, on l'optant disposa d'un termini de dos mesos per exercir l'opció, a comptar des que el concedent faci una sèrie d'accions (en concret, pagar uns impostos i cancel·lar unes afeccions fiscals que gravaven la finca).
El concedent compleix amb les condicions, i procedeix a notificar-ho notarialment a l'optant (mitjançant una acta de requeriment ), però en realitzar la notificació, el Notari, que acudeix a la seu social de l'empresa optant, es troba amb una empleada que “reconeix ser empleada de l'empresa requerida” i que, així mateix, manifesta que “no està autoritzada a arreplegar cap requeriment”. Davant d'aquesta negativa, el Notari dóna per realitzat el requeriment , moment a partir del qual, el concedent considera que comença a transcórrer el termini de 2 mesos concedit.
Transcorregut finalment aquest termini, la part concedent atorga aquesta escriptura de cancel·lació d'opció de compra que ara es pretén inscriure, la qual cosa és rebutjada per la Registradora, ja que aquesta considera que perquè sigui possible es requereix el consentiment de l'optant i perquè, així mateix, la notificació de l'acta de requeriment s'ha realitzat incorrectament, ja que davant la negativa de l'empleada a recollir la cèdula, el que hagués estat hagués estat remetre-la per correu certificat amb acusament de rebut , tal com estableix l'art. 202 RN.
La DG confirma el criteri de la Registradora, de manera que, en aquests casos, caldrà extremar les precaucions i, davant d'una negativa a recollir la cèdula, assegurar la notificació mitjançant el seu enviament per correu certificat amb justificant de recepció.
9.- Liquidació de SA i nomenament d'interventor. No cal el consentiment de l'interventor per inscriure la liquidació de la societat
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 22 d'octubre de 2024 (BOE de 21 de novembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una escriptura de liquidació d'una SA. En el supòsit, es dóna la particularitat que un soci minoritari havia sol·licitat el nomenament d'un interventor per fiscalitzar les operacions de liquidació , cosa que constava degudament inscrit en el Registre Mercantil.
Presentada a inscripció l'escriptura, la Registradora Mercantil considera que cal aportar en aquesta escriptura la intervenció i el consentiment de l'interventor a les operacions de liquidació , la qual cosa és rebutjada per la Direcció General en la resolució del recurs plantejat, ja que aquesta considera que la seva funció es limita a controlar que l'actuació dels liquidadors es realitzi dins de les normes legals i estatutàries referents al procés de liquidació , posant en coneixement dels socis qualsevol actuació dels liquidadors contràries a la Llei o als estatuts socials, a fi que a més de les responsabilitats en què hagin pogut incórrer els liquidadors se'n pugui instar la separació en els termes que resulten de l'article 380 de la Llei de societats de capital. Així doncs, els liquidadors poden actuar sense obtenir l'aprovació dels interventors , ja que la seva funció és de fiscalització, però no d'aprovació de l'actuació dels liquidadors .
10.- La peça sobre una instal·lació fotovoltaica és inscriptible al Registre de Béns Mobles
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 22 d'octubre de 2024 (BOE de 21 de novembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una escriptura de peça d'instal·lació fotovoltaica , la qual, inicialment és rebutjada per la Registradora, en considerar que, si escau, això només es podria inscriure com a hipoteca mobiliària.
Presentat el corresponent recurs, la DG revoca la nota de qualificació, considerant que aquesta instal·lació fotovoltaica no és més que un bé moble pignorable , de manera que és possible inscriure aquesta peça sobre una instal·lació fotovoltaica de producció d'energia degudament inscrita al Registre Administratiu corresponent , en la seva modalitat de penyora sense desplaçament prevista a l'art. 682 LEC.
Interessant resolució aplicable a operacions de finançament daquesta classe dactius o infraestructures.
11.- Cessament de director gerent duna societat municipal. Es requereix escriptura pública
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 25 de setembre de 2024 (BOE de 7 de novembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu al cessament d'una directora gerent d'una societat municipal , la qual pretén accedir al Registre Mercantil sobre la base d'una certificació d'acords de junta expedida pel secretari de l'Ajuntament, amb el vistiplau de l'alcalde.
El Registrador Mercantil denega la inscripció en considerar que aquest acte requereix escriptura pública per a la seva inscripció (arts. 94 i 95 RRM), sent aquest criteri confirmat per la Direcció General en el recurs que es resol.
12.- Cura amb els NIFs revocats quan es pretén inscriure al Registre de la Propietat
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 18 de setembre de 2024 (BOE de 6 de novembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una escriptura de compravenda, en què la societat venedora, en formalitzar l'escriptura de compra, té el NIF vigent, però que, quan presenta el document a inscripció al Registre, aquest li ha estat revocat .
La DG resol que, en efecte, per poder inscriure la transmissió al Registre de la Propietat, cal que el NIF de la societat estigui vigent no només quan es formalitza l'escriptura, sinó també quan es formalitza l'accés registral del document .