
Notes jurídiques pràctiques - Gener 2025
1.- Valor probatori de les notes simples del Registre de la Propietat
S'adjunta ( AQUÍ ) enllaç a una interessant sentència del Tribunal Suprem, en concret, la STS 5882/2024, de 20 de novembre, en què l'Alt Tribunal confirma la validesa i suficiència de la nota simple informativa del Registre de la Propietat com prova suficient del domini, permetent així reforçar el ple valor probatori daquests documents pel que es requereix al contingut registral, tant en actes judicials com extrajudicials.
Així doncs, es confirma com, qualsevol persona amb un dret inscrit al Registre de la Propietat, pot acreditar-ho vàlidament davant terceres persones obtenint una nota simple registral, amb un cost de tan sols 10 euros aproximadament.
2.- És necessària la intervenció de tots els hereus a la partició de l'herència
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 19 de novembre de 2024 (BOE de 18 de desembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una escriptura d'acceptació i adjudicació d'herència, en la qual, no hi concorren tots els hereus.
En aquest cas, la DG resol que, en efecte, la no concurrència de tots els hereus fa fallida el principi que la partició de l'herència l'ha de fer tots els cohereus per unanimitat, de manera que cal que a la partició hi concorrin tots els anomenats perquè cada dret hereditari en abstracte es converteixi en titularitats singulars i concretes sobre els béns del cabal hereditari.
3.- La percepció de quantitats pels beneficiaris de contractes dassegurances sobre la vida constitueix fet imposable de lISD
S'adjunta ( AQUÍ ) enllaç a un flaix fiscal relatiu a la Consulta de la DGT V1822-24 ( AQUÍ es pot consultar), en què la DGT resol una consulta relativa a la liquidació de les assegurances de vida, recordant que la percepció de quantitats derivades de la contractació d'una assegurança de vida, sempre que el perceptor sigui una persona diferent del prenedor de l'assegurança , estarà subjecta a l'impost de successions, i la seva base imposable serà les quantitats percebudes per aquest concepte (que s'acumularan als altres béns i drets hereditaris), i el subjecte passiu serà el perceptor d'aquestes quantitats.
4.- Prestacions accessòries a estatuts socials i la seva relació amb un protocol familiar
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 29 de novembre de 2024 (BOE de 25 de desembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una escriptura de modificació d'estatuts socials, a la qual s'introdueix un nou article estatutari, relatiu a una prestació accessòria, en virtut de la qual s'estableix que tots els socis queden obligats a una prestació accessòria no retribuïda consistent en el compliment d'un Protocol Familiar que consta en una escriptura pública ( que s'identifica en concret), però sense detallar-ne el contingut.
Inicialment, el Registrador mercantil denega la inscripció de la clàusula estatutària al·legant que el contingut de la prestació accessòria no es detalla, ja que simplement es remet al Protocol Familiar, el qual no consta inscrit ni dipositat al Registre Mercantil.
Interposat el corresponent recurs, la DG revoca la qualificació, determinant que el que és rellevant en aquests casos és donar publicitat de l'existència del Protocol Familiar, de manera que tots els socis presents i futurs tinguin la possibilitat de conèixer-ne l'existència i, en el seu cas, accedir al contingut a través de les vies legals existents.
5.- CNAEs per al 2025
S'adjunta ( AQUÍ ) enllaç al Reial Decret 10/2025, de 14 de gener, pel qual s'aprova la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques 2025 (CNAE-2025), aplicable per a noves constitucions o canvis d'objecte social formulades a partir del 16 de gener de 2025, és a dir, la seva entrada en vigor.
Sobre la seva aplicació pràctica a l'entorn CIRCE, s'ha comunicat que CIRCE, de moment, no pot aplicar els nous codis CNAE 2025, pendent de la seva coordinació i anàlisi amb l'AEAT, per la qual cosa per a aquest tipus de societats segueixen amb la anterior codificació.
Per a la resta de societats, cal fer constar la nova codificació. Des d'algun registre mercantil s'ha sol·licitat a les notaries que transitòriament es facin constar les dues numeracions, CNAE 2009 i CNAE 2025, per manca d'adaptació dels sistemes informàtics.
6.- Desvinculacióob rem de finques i la seva relació amb lautorització administrativa de ledificació
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 29 de novembre de 2024 (BOE de 25 de desembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una escriptura de desvinculació ob rem , per deixar sense efecte, una vinculació d'unes determinades places de garatge en relació amb un edifici plurifamiliar.
Presentada a inscripció l'escriptura, la Registradora de la Propietat la denega, al·legant que en aquest cas, cal acreditar el consentiment de l'administració a aquesta desvinculació, en haver-se configurat la vinculació ob rem com una condició especial per a la concessió de la llicència de primera ocupació (clàssica normativa urbanística que obliga que els edificis dobra nova comptin amb una plaça daparcament).
La DG confirma el criteri de la Registradora, i cal presentar el document administratiu que correspongui (com la llicència d'obres) per acreditar que l'administració no posa o no va posar en el seu moment cap condició al respecte per a la concessió de la pertinent autorització administrativa.
7.- Conseqüències fiscals de la no convalidació del Reial decret llei 9/2024
S'informa que el Reial decret llei 9/2024 ( AQUÍ es pot consultar), conegut com a “Decret Omnibus” no ha estat convalidat pel Congrés, de manera que la disposició ha quedat derogada. Com a conseqüència d'això, en l'àmbit fiscal, cal destacar les següents mesures que resten sense efecte :
- IRPF i obligació de declarar : Elevació a 2.500€ (des de 1.500€) de l'import que es pot percebre dels segons i ulteriors pagadors perquè el límit màxim anual que fixa l'obligació de declarar per rendiments del treball sigui de 22.000€.
- IRPF: Pròrroga per al 2025 les deduccions fiscals en matèria d'obres de millora energètica d'habitatges i per l'adquisició de vehicles elèctrics “endollables” i de pila de combustible i punts de recàrrega.
- Plusvàlua municipal (IIVTNU) : Aprovació de nous coeficients a aplicar sobre el valor del terreny en el moment de la meritació, segons el període de generació de l'increment de valor. A la pràctica suposava un increment de fins a més del 50% (s'enllaça AQUÍ notícia periodística sobre això).
8.- NIF revocat i accés al Registre. Es confirma que el que és rellevant és la situació en el moment en què el document accedeix al Registre (i no quan s'atorga)
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 29 de novembre de 2024 (BOE de 25 de desembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a una escriptura de compravenda d'un immoble, formalitzada el 2008, la qual es pretén inscriure el 2024, moment en què la societat venedora té el NIF revocat, cosa que provoca la corresponent qualificació negativa del Registrador.
El representant de la societat interposa recurs contra aquesta qualificació, al·legant que, en essència, quan s'atorga l'escriptura, la societat té el NIF vigent, i la norma que regula la impossibilitat d'inscriure transmissions de societats amb NIF revocats encara no estava en vigor, de manera que la seva aplicació suposa ara l'aplicació retroactiva d'una norma desfavorable, proscrita per la Constitució.
La DG, en aquest cas, reitera el seu criteri pacífic, considerant que la prohibició daccés de documents corresponents a societats amb NIF revocat és plenament vàlida i aplicable a documents autoritzats amb anterioritat a lentrada en vigor de la norma, ja que laccés al Registre ara es pretén, amb la norma ja en vigor.
9.- Sessió formativa sobre les resolucions més destacades de l'any 2024
S'adjunta ( AQUÍ ) enllaç a una molt interessant sessió formativa, en format vídeo, organitzada per la Fundació Notariat, on es realitza una anàlisi i estudi de les Resolucions essencials de 2024 de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública, en diverses matèries pròpies de dret civil, mercantil i hipotecari, posant el focus en aspectes pràctics de redacció d'escriptures.
10.- Conflicte societari i nomenament d'auditor voluntari. Requisits per a la vostra inscripció
S'adjunta ( AQUÍ ) Resolució de la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública de 28 de novembre de 2024 (BOE de 25 de desembre de 2024), a la Direcció General resol un supòsit relatiu a la sol·licitud d'inscripció del nomenament d'un auditor voluntari per part d´una SL.
Societat immersa en un conflicte societari, en el qual un dels socis minoritaris ha sol·licitat el nomenament d'auditor, el qual està pendent de resolució per part de la DG. Posteriorment, és la societat la que sol·licita la inscripció del nomenament d'auditor voluntari, la qual cosa és rebutjada inicialment pel Registrador Mercantil, en existir aquesta sol·licitud prèvia per part del soci minoritari.
Interposat el corresponent recurs, la DG revoca la nota de qualificació pel que fa a aquesta circumstància, al·legant que la seva doctrina més recent (vid. Resolucions de 18 i 20 d'abril de 2024), en virtut d'un principi d'efectivitat, si resulta acreditat el nomenament voluntari d'auditor per la societat, encara que aquest sigui posterior a la sol·licitud del soci minoritari, aquell ha de prevaler (encara que la sol·licitud del soci minoritari sigui anterior), i més en aquest cas, on la sol·licitud del soci minoritari encara no s?ha resolt.