Constitució de societat

En aquesta guia aprendràs

Amb l'entrada en vigor de la Llei 11/2023 (AQUÍ pot consultar-la), per fi, és una realitat la possibilitat de constituir una societat a través d'un procés 100% telemàtic, això és, sense haver de desplaçar-se físicament davant un notari per formalitzar l'escriptura de constitució de la nostra nova empresa.

Anem doncs a continuació a veure com es pot accedir a aquesta opció i els passos que haurem de seguir.


Com puc iniciar el procés per constituir una societat al Portal Notarial del Ciutadà?

Per poder iniciar el procés que ens permetrà crear una nova societat de capital a través d'un procediment íntegrament online, el primer de tot que haurem de tenir en compte és que, perquè això sigui possible, el soci fundador (o socis, si són diversos) haurà d'estar registrat al Portal Notarial del Ciutadà (AQUÍ), que és la pàgina web creada pel Notariat espanyol per instrumentar totes aquestes novetats telemàtiques de la Llei 11/2023.

Per registrar-se, si ho desitja, AQUÍ pot trobar un article explicatiu al nostre blog, on li detallem tots els passos que ha de seguir. Així mateix, cal indicar que, per poder realitzar tot aquest procés de forma 100% online, vam necessitar un certificat digital qualificat que ens permeti identificar-nos i signar digitalment documents, així com un ordinador amb webcam, i que disposi del programari d'AutoFirma (AQUÍ el pot descarregar). En tot cas, per conèixer més detall sobre aquests aspectes tècnics, a l' article enllaçat els podrà trobar.


Quins aspectes legals deu tenir en compte prèviament?

Sens dubte, d'entre les novetats que ens porta la Llei 11/2023, destaca en gran mesura la possibilitat de constituir societats a través d'un procés 100% telemàtic, ja que aquesta és una iniciativa que pot contribuir en gran mesura a la dinamització del teixit empresarial i emprenedor.

No obstant això, abans de capsa de les precisions prèvies, doncs cal tenir en compte que:

  • Pel moment, només serà possible constituir societats de responsabilitat limitada (SL) mitjançant aquest procediment íntegrament en línia, de manera que, per contra, no és possible constituir online una SA.
  • Així mateix, com a segon gran requisit, caldrà que les aportacions dels socis siguin dineràries (això és, amb diners), ja que en cas de realitzar-se aportacions no dineràries, la llei no permet acudir al tràmit telemàtic. 

Dit això, pel que fa a la forma d' acreditar aquesta aportació de diners, el soci haurà de tenir en compte que la llei estableix que les aportacions dineràries hauran de ser efectuades mitjançant un instrument de pagament electrònic d' àmplia disposició a la Unió Europea, el qual ha de permetre la identificació de la persona que va realitzar el pagament, i que, així mateix, ha de ser proporcionat per un prestador de serveis de pagament electrònic o entitat financera establerta en un Estat membre.

Així doncs, com veiem, el futur emprenedor que vulgui fundar una nova societat a través d'aquest nou procediment 100% telemàtic, haurà de tenir en compte que només podrà recórrer-hi en cas que desitgi constituir una SL (una SA no és possible) i que, així mateix, les aportacions que realitzin els socis al capital social de la nova empresa es realitzin en forma d'aportacions dineràries (això és, diners; i no béns, com maquinària, equips informàtics, vehicles, etc.).


Quins passos tindrà el procés de constitució online d'una SL?

Si optes per constituir una SL a través d'aquesta nova modalitat 100% online, els grans passos del procés, de forma molt resumida, seran els següents:

  1. En primer lloc, a través del Portal Notarial del Ciutadà, hauràs d'enviar la teva sol·licitud al teu Notari de confiança. En ella, com t'explicarem més endavant, hauràs d'emplenar un formulari amb totes les dades necessàries per crear la nova companyia (com per exemple, la seva denominació, la identitat dels socis, el capital social aportat, el domicili, etc.).
  2. En segon lloc, una vegada que el notari elegit rebi la teva sol·licitud, aquest procedirà a elaborar l'escriptura de constitució de la nova SL en base a la informació que li has facilitat, la qual podràs revisar amb temps per verificar que tot és correcte. En aquesta fase del procés, fins i tot, si fos necessari, podràs mantenir una videoconferència prèvia amb el Notari perquè t'assessori sobre tots els aspectes que necessitis i dubtes que vulguis resoldre prèviament.
  3. Finalment, hauràs de concertar, de mutu acord amb el teu Notari, un dia i hora que et vagi bé per videofirmar l'escriptura de constitució de la societat, de manera que, arribat el mateix, hauràs de connectar-te al portal notarial, mantenir una videoconferència amb el Notari on llegiràs l'escriptura de constitució per, finalment, signar-la digitalment amb el teu certificat digital

Com compleixo el formulari de sol·licitud per a la constitució de la meva nova SL al Portal Notarial del Ciutadà?

Per iniciar el procés de sol·licitud de constitució d'una nova SL, el soci constituent haurà d'accedir amb el seu usuari al PNC i, un cop dins del mateix, haurà d'accedir a l'apartat de "Mercantil" (part esquerra de la pantalla).

I, una vegada dins d'aquest apartat, seleccionar l'opció de "Constitució de societats", la qual cosa ens portarà a la següent pantalla, on haurem de clicar el botó verd d'"Iniciar sol·licitud".

Una vegada dins de la nostra nova sol·licitud, haurem d'emplenar tota la informació bàsica de la futura empresa, la qual, a grans trets, podem agrupar-la en els següents punts clau:

  1. Gestions que volem delegar en el notari.
  2. Denominació social de la nova empresa i identitat dels socis.
  3. Capital social que cal aportar i repartiment entre els socis.
  4. Altra informació d' interès sobre els estatuts.
  5. Informació ampliada i selecció de Notari.
  6. Resum i confirmació.

Anem doncs, a continuació, a desenvolupar cadascuna d'aquestes fases perquè el futur empresari o emprenedor sàpiga amb detall com procedir.

Gestions delegades amb el notari

En aquesta primera pantalla, com veuràs, el formulari ens permet delegar en el nostre Notari de confiança multitud de tràmits legals que són necessaris per crear la nova empresa. Aquests tràmits són en concret:

  • La sol·licitud del certificat de denominació social (per reservar el nom de la teva futura empresa).
  • La sol·licitud del NIF provisional i definitiu de la teva companyia.
  • L ' elaboració els Estatuts Socials de la nova societat.
  • La liquidació dels impostos derivats de la constitució.
  • La gestió de la inscripció de la nova empresa en el Registre Mercantil.

Sens dubte, al meu parer, la delegació de tots aquests tràmits en el nostre Notari de confiança és la millor opció possible, ja que aquest és un professional especialitzat en aquests tràmits, que els podrà fer d'una forma molt més fàcil, ràpida i àgil, estalviant-nos així temps i diners que podrem destinar a quefers més profitosos per a la nova aventura empresarial.

Per finalitzar aquesta pantalla, seleccionarem amb el "tick" blau tots els tràmits que vulguem delegar i, finalment, clicarem el botó de "següent" (part inferior dreta), per continuar amb el tràmit.

Denominació social i informació dels socis

En aquesta segona fase del tràmit, començarem a informar de totes les dades necessàries per crear la nostra futura empresa. En concret, haurem d' informar de:

1. Denominació social: Això és, el nom que volem que tingui la nostra futura empresa. 

Aquí, el formulari ens permet informar de fins a 5 possibles denominacions socials o noms per a la nostra empresa (per exemple, "Tallers mecànics XXXXL"), els quals haurem d'informar-los per ordre, de major a menor preferència. La necessitat d' informar de 5 possibles noms es dóna pel fet que el notari seleccionat consultarà la disponibilitat d' aquestes denominacions en el Registre Mercantil Central, de manera que reservarà la primera d' elles que es trobi disponible.

2. Domicili social: Això és, el lloc físic on es desenvoluparà l'activitat de l'empresa o on es trobarà el seu centre efectiu de direcció (com per exemple, la ubicació de les oficines o el local on es desenvoluparà l'activitat econòmica de l'empresa).

En aquest apartat haurem d' informar de dades com el carrer, el número, la localitat, província i codi postal.

3. Objecte social: Això és, l'activitat a la qual es dedicarà l'empresa.

Aquí, per emplenar la informació, el formulari disposa d' uns camps desplegables on haurem de seleccionar el sector o activitat concreta que tindrà la nostra futura empresa, i així mateix, també tenim l' opció d' aportar més detall amb un requadre on podem afegir text lliure amb informació d' interès per al notari.

Així mateix, haurem d'informar del CNAE de la nova empresa (AQUÍ pot trobar tots els existents). En aquest sentit, cal saber que el CNAE, o Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques, és un sistema de numeració que té per finalitat agrupar i classificar totes les unitats productores (empreses, autònoms) segons l'activitat econòmica que desenvolupen.

4. Identitat dels socis: On haurem d'informar de la identitat dels socis constituents de la nova empresa.

Aquí, per defecte, apareixeran les dades de la persona que està realitzant la sol·licitud, de manera que, si per exemple, es tracta d'una SL unipersonal creada únicament per la persona que realitza la sol·licitud, no haurem de fer res més. Per contra, si l'empresa ha de tenir més socis, haurem de seleccionar l'opció d'"Afegir soci" i informar de la identitat o identitats d'aquests altres socis (informant del seu nom i cognoms, DNI, gènere, data de naixement, estat civil, telèfon, Email i adreça).

Completada tota la informació, seleccionarem el botó de "següent" (part inferior dreta), per continuar amb el tràmit.

Denominació social i informació dels socis

En aquesta tercera fase del tràmit, els socis hauran d' informar sobre els aspectes econòmics clau de la futura companyia. En concret, haurem d' informar de:

  • Capital social i nombre d'aportacions: Això és, els diners que aporten els socis a la nova empresa i la forma en què divideixen aquest capital (per exemple, es pot constituir una SL clàssica amb 4.000 euros dividida en 4.000 participacions socials de valor nominal 1 euro). 
  • Repartiment de capital entre els socis: En cas que la nova empresa es constitueixi per 2 o més socis, s'haurà d'informar quina quantitat aporta cada soci i, per tant, quin percentatge del capital social li correspondrà (de manera que, seguint el nostre exemple, si cada soci aporta 2.000 euros, a cadascun d'ells li correspondran 2.000 participacions socials).
  • Acreditació de les aportacions socials: Aquí, els socis, hauran d' informar si les aportacions dineràries les realitzen:
  • Mitjançant un certificat bancari (això és, per a aquells casos en què s'opti per crear un nou compte bancari en un banc, a nom de la societat en constitució, per ingressar-hi el capital social que aporten els socis (en aquest cas, el banc on obrim aquest compte ens donarà un certificat per acreditar la realitat de l'aportació). En aquest cas, el formulari ja ens dóna la possibilitat d' adjuntar el PDF de l' esmentat certificat bancari, si els socis ja han realitzat aquest tràmit i en disposen.
  • O bé responent solidàriament davant la societat, això és, que si no s'acredita l'aportació del capital dinerari amb aquest certificat bancari, els socis poden afirmar que han aportat els diners corresponents, però com que no ho poden acreditar, quedaran obligats solidàriament davant la societat per respondre de la realitat d'aquesta aportació.

Completada tota la informació, seleccionarem el botó de "següent" (part inferior dreta), per continuar amb el tràmit.

En tot cas, indicar que el formulari del PNC dóna l' opció d' indicar que les aportacions socials es realitzen mitjançant aportacions no dineràries, cas en el qual, com s' ha indicat, no es podrà realitzar la constitució de la SL pel procediment 100% online, sinó que s' haurà d' acudir presencialment a la notaria per signar l' escriptura corresponent.

Altra informació relativa als estatuts

En aquesta quarta fase del tràmit, els socis hauran d' informar sobre altres aspectes rellevants de la futura companyia, tals com:

  • L'existència de drets especials de vot o pactes especials (en cas que existeixin, seleccionarem el "tick" de l'opció corresponent, i es generarà un camp de text lliure perquè en puguem informar).
  • Sistema d'administració: On haurem d'informar, en base a un desplegable, de com s'administrarà la futura companyia (això és, si tindrà un administrador únic, diversos solidaris o mancomunats, etc.), si el càrrec d'administrador serà retribuït o no, així com la identitat dels administradors (on haurem de seleccionar la persona o persones que assumiran aquests càrrecs).
  • Pàgina web corporativa: Informant de la mateixa si l'empresa tindrà pàgina web i aquesta ja està creada.
  • Data d'inici d'operacions i data de tancament de l'exercici social: això és, a partir de quan l'empresa estarà operativa (normalment, des del mateix dia de la constitució), i la data en què es considerarà que tanca el seu any econòmic (normalment, en la majoria d'ocasions, aquesta data coincideix amb la fi de l'any natural, això és, el 31 de desembre).

Completada tota la informació, seleccionarem el botó de "següent" (part inferior dreta), per continuar amb el tràmit.

Informació ampliada i selecció de notari

En aquesta darrera fase del tràmit, els socis tenen l' oportunitat de:

  • Afegir informació addicional d' interès per al notari, en forma de cometaris amb text lliure.
  • Possibilitat de sol·licitar assessorament per videoconferència amb el Notari, per resoldre tots els dubtes que l'emprenedor tingui al respecte (en aquest cas, el Notari, un cop rebi la sol·licitud, generarà una cita de videoconferència, el dia i hora que us vagi bé a tots dos, perquè podeu tenir una videotrucada i comentar amb ell, directament, tots els dubtes i aspectes a clarificar que siguin necessaris).
  • Manifestar ja la voluntat de formalitzar l'atorgament de l'escriptura de constitució per via telemàtica (això és, fer tot el tràmit 100% online sense necessitat de desplaçar-te físicament a la notaria per signar l'escriptura en paper).

Així mateix, haurem també de seleccionar el nostre Notari de confiança amb el qual volem realitzar la constitució de la nostra nova SL.

Completada tota la informació, seleccionarem el botó de "següent" (part inferior dreta), per continuar amb el tràmit.

Resum i confirmació

Finalment, ens apareixerà una última pantalla de resum, amb tota la informació que hem facilitat en la nostra sol·licitud, la qual podrem revisar per confirmar que tota ella és correcta, de manera que, si és així, ja només ens quedarà seleccionar l'opció d'Enviar el tràmit.

Si aquest s'ha realitzat correctament, ens apareixerà una pantalla informant que la sol·licitud s'ha realitzat amb èxit. Així mateix, també rebrem un Email i un SMS de confirmació.


Un cop enviada la sol·licitud per crear la meva nova SL com es completarà el procés de constitució?

Una vegada completada la teva sol·licitud, en la notaria seleccionada es rebrà la mateixa, i sobre la base de la informació facilitada, es procedirà a elaborar l'esborrany d'escriptura de constitució de SL.

En cas que falti alguna informació més, des de la notaria contactaran amb l'objectiu d'aconseguir el mateix PNC en els apartats de "les meves sol·licituds" i "els meus missatges") o, si s'escau, per via telefònica o Email.

Completat doncs l'esborrany de l'escriptura, si ho desitges, podràs revisar el mateix per comprovar que tot és correcte i, així mateix, si ho necessites, com ja s'ha comentat, podràs realitzar una videoconferència prèvia amb el Notari per resoldre possibles dubtes.

Finalment, quan l'esborrany ja estigui tancat i correcte i tots els dubtes hagin quedat esvaïdes, de comú acord amb la notaria, es fixarà un dia i hora per celebrar l'acte de la videofirma, això és, la signatura online de la teva escriptura de constitució.

Arribat aquell dia, hauràs d'accedir al PNC i connectar-te a una videotrucada programada per la notaria, als efectes de realitzar en primer lloc la lectura completa de la teva escriptura amb el Notari i, en segon lloc, la signatura de la mateixa amb el teu certificat digital qualificat, quedant així degudament atorgat i autoritzat aquest document públic, un cop també el signi digitalment el Notari en qüestió.

Posteriorment, en haver delegat tots els tràmits addicionals, el notari elegit s'encarregarà de realitzar les restants tasques pendents (com l'obtenció del NIF definitiu, la liquidació dels impostos meritats, així com la inscripció de la nova companyia en el Registre Mercantil).

Finalment, un cop quedi conclòs el tràmit, el notari et farà entrega de la teva còpia autoritzada de l'escriptura de constitució de la teva nova SL, en la forma en què tu l'hagis triat (doncs ara, aquesta pot tenir un suport físic en paper, "com sempre", o per contra, també es pot expedir en format electrònic).


Quins avantatges té el meu SL de forma online a través del Portal Notarial del Ciutadà?

Com acabem de veure, la possibilitat de constituir una SL de forma 100% online és una alternativa molt útil per als empresaris o emprenedors, ja que qualsevol persona, des de casa seva, amb el seu ordinador, seguint un senzill procediment, pot crear la seva nova empresa, cosa que:

  • Suposa una comoditat i estalvi de temps, ja que et permetrà dedicar el teu temps, com a nou emprenedor, a les tasques més importants de la teva nova aventura empresarial (com perfeccionar el teu producte, captar nous clients, dissenyar estratègies de màrqueting, etc).
  • Perquè pots formalitzar la teva nova societat amb el Notari que tu vulguis, de forma fàcil, ràpida i senzilla, de manera que, per exemple, si el teu Notari de confiança és de Barcelona, però tu ets un emprenedor de Madrid, podràs signar online amb aquest Notari de Barcelona sense necessitat de desplaçar-te (amb el consegüent estalvi de temps i diners que això pot suposar).
  • Perquè gràcies a aquesta via, si ho necessites, pots fer una videoconsulta amb el teu Notari de confiança per resoldre tots els dubtes i inquietuds que tinguis al respecte, cosa que et permetrà arrencar la teva nova aventura emprenedora amb molta més informació útil.
  • Perquè gràcies a aquest procés, podràs rebre a casa teva l'esborrany de la teva escriptura de constitució de SL, per poder-lo revisar en profunditat, amb calma i sense presses, com, quan i amb qui tu vulguis.

En definitiva, com veiem, aquest procés online t'estalviarà molt de temps i et donarà moltes més facilitats i comoditat, ja que gràcies al mateix, podràs crear una SL de forma 100% online, sense necessitat de perdre temps i diners en desplaçaments improductius, cosa que et permetrà ser molt més eficient i rendible.


Tinc dubtes jurídics sobre la constitució d'una nova societat de capital on puc trobar informació d'interès que m'ajudi a resoldre-les?

Si tens dubtes sobre la constitució de la teva nova empresa, més enllà de l'assessorament que, per suposat, et prestarà el teu Notari, AQUÍ pots trobar l'apartat corresponent de la nostra pàgina web, on podràs trobar molta informació d'interès sobre la constitució d'una societat de capital, requisits, aspectes a tenir en compte, etc., que, sens dubte, et seran de gran utilitat per conèixer en profunditat tot el que cal saber a l'hora de crear una nova empresa.


Puc videofirmar online la constitució del meu SL?

Efectivament, com ja t'hem explicat en els apartats anteriors, la constitució d'una SL amb aportacions dineràries, a partir del 9 de novembre de 2023, és plenament possible, de manera que sí, ara mateix, des de casa teva, sense desplaçar-te, pots crear una SL davant de Notari, amb un procés 100% online, gràcies a un sofisticat i segur procés de videofirma.


Si al final tinc qualsevol problema, ¿puc signar de forma presencial la constitució del meu SL?

Per suposat, no hi ha cap problema. Si ja has iniciat la teva sol·licitud, has enviat el formulari amb totes les teves dades, i finalment, per qualsevol motiu (per exemple, un problema tècnic amb el teu ordinador, el teu certificat digital, etc.) no pots videofirmar la teva escriptura de constitució, i desitges signar-la de forma "tradicional", això és, de forma presencial al despatx notarial amb el teu Notari de confiança, no hi ha cap problema al respecte. 

Simplement ho has de comunicar al teu Notari, buscar un dia i hora que us vagi bé a tots dos, i formalitzar la signatura "tradicional", de forma presencial, de la teva escriptura de constitució de SL.


Un cop creada el meu SL, ¿en un futur podré videofirmar més coses de la meva empresa?

En efecte, al meu parer, el més interessant d'aquesta constitució online del teu SL, és que una vegada que et familiaritzis amb el procés, en un futur, molts dels tràmits legals i societaris de la teva empresa ja els podràs també de forma 100% online.

Això és així gràcies al al qual la Llei 11/2023 permet, des del passat 9 de novembre de 2023, videofirmar molts actes propis del dia a dia de qualsevol empresa, com per exemple:

  • Les pòlisses mercantils.
  • Nomenaments de càrrecs.
  • Apoderaments mercantils de tota classe previstos en la legislació mercantil.
  • L'atorgament de qualsevol altre acte societari (sempre que en cas de contenir aportacions dels socis al capital social siguin dineràries), com per exemple, un canvi de domicili social, de denominació social, una ampliació de capital, etc.
  • Poders de representació processal (els coneguts com a poders per a plets que vam necessitar quan haguem d'afrontar un judici i necessitem contractar un advocat i procurador)
  • Poders per a l' actuació davant les administracions públiques.
  • Poders especials per a actes concrets. 
  • La revocació de poders.
  • Les cartes de pagament i les cancel·lacions de garanties (com per exemple, una cancel·lació d'hipoteca).
  • Les actes de junta general i les actes de referència en sentit estricte (o de manifestacions).

En definitiva, com veiem, l'important de tot l'exposat és que, si t'acostumes a relacionar-te 100% online amb el teu Notari de confiança, una vegada creada la teva empresa, la majoria d'actes societaris i tràmits legals de la teva empresa els podràs fer 100% online amb el teu Notari, cosa que et donarà molta agilitat amb els tràmits, així com un estalvi de temps i diners en realitzar totes aquestes actuacions legals de la teva nova empresa.


Una vegada creada el meu SL, si sóc l'administrador de la mateixa com puc registrar-me com a tal al Portal Notarial del Ciutadà?

Una vegada creada l'empresa, si tu, com a administrador, necessites realitzar tràmits en nom de l'empresa en el Portal Notarial del Ciutadà, hauràs de realitzar les següents actuacions:

  • En primer lloc, és clar, la persona física representant de la societat (per exemple, el seu administrador únic o apoderat) haurà de registrar-se com a persona física a través del PNC, tal com hem explicat al nostre blog (AQUÍ pot consultar l'article concret). 
  • Fet això, el següent pas consisteix a vincular el teu usuari personal (ja registrat) amb el de la societat o empresa. Aquesta vinculació s'ha de realitzar de forma presencial en una notaria, amb tots els documents oficials d'aquesta persona jurídica (escriptura de constitució, de nomenament de càrrecs, etc.), als efectes de validar la seva representació i facultats per actuar en nom de la mateixa, vinculant el seu document d'identitat al NIF de la societat o persona jurídica. Aquest tràmit requereix una doble acreditació i només s' ha de realitzar una vegada oferint està operativa una major seguretat jurídica.
  • Una vegada realitzada aquesta vinculació en la notaria, en tercer i últim lloc, quan el representant de la societat accedeixi al Portal Notarial, haurà d' informar de la direcció de la mateixa, haurà de validar un mòbil i correu electrònic alternatiu o utilitzar els mateixos que utilitza a títol particular.

Així mateix, perquè el representant de la SL pugui videofirmar a través del Portal Notarial del Ciutadà en nom de la seva empresa, haurà de gestionar l' obtenció d' un certificat digital de representació, és a dir, un certificat digital de la pròpia societat. Una vegada obtingut el mateix, haurà de realitzar la validació d' aquest certificat en el Portal Notarial del Ciutadà.


Puc videofirmar la constitució del meu SL sense enviar el formulari a través del Portal Notarial del Ciutadà?

Per suposat, no hi ha cap problema amb això

Si tens clar el procés, tota la informació recopilada i estàs familiaritzat amb el funcionament de la videofirma al Portal Notarial del Ciutadà, pots contactar amb la teva Notaria de confiança per qualsevol via (per exemple, Email), remetre'ls tota la documentació i informació necessària per preparar l'esborrany de l'escriptura, de manera que, un cop tot estigui llest, la notaria simplement creu una cita de videofirma a la qual hauràs de connectar-te per signar l'escriptura de constitució de la nova SL, sense necessitat de perdre el temps emplenant tots els camps del formulari que preveu el PNC.


Quant trigarà la meva nova empresa a estar inscrita en el Registre Mercantil?

Per facilitar els tràmits als emprenedors, la nova normativa ha previst uns models d' estatuts tipus i d' escriptura de constitució estandarditzada, la qual cosa agilita molt el tràmit, ja que en aquest cas, la llei preveu que la inscripció en el Registre Mercantil de la nova societat es durà a terme en el termini de les sis hores hàbils comptades des de l' endemà de la data de l' assentament de presentació.

En els altres casos, la qualificació i inscripció es durà a terme en un termini màxim de cinc dies laborables comptats des de l' endemà de la data de l' assentament de presentació o, si s' escau, al de la data de devolució del document retirat.


Hi ha alguna excepció en què el Notari pugui exigir la presència física dels socis per constituir la nova SL?

En efecte, la nova normativa, malgrat tot el que hem comentat sobre la possibilitat de constituir una SL de forma 100% online, com a salvaguarda, també preveu determinades excepcions, de manera que, si per exemple, el notari, amb l' objectiu d' evitar falsificacions d' identitat o per verificar la capacitat dels atorgants, així ho considera convenient, podrà requerir la compareixença física de l' interessat per una sola vegada als efectes d' esvair aquests dubtes i garantir així la legalitat i seguretat jurídica de l' operació.


Com puc resoldre els dubtes que tingui sobre aquest procés de videofirma d'una SL?

Per suposat, si tens dubtes sobre aquest procés, l'equip de Notaria Jesús Benavides queda a la teva sencera disposició per resoldre-les. Pots contactar amb nosaltres a través de la nostra web (AQUÍ) i, gustosament, els nostres especialistes en la matèria tractaran d'ajudar-te amb tot el procés, si efectivament tens possibilitat i intenció de constituir la teva nova SL a la nostra Notaria.